Comments 0
כלים שלובים

החינוך לבין אדם לחברו מתחיל מהבית. ישנם  בתים שעל הדלת ביתם כמו נראה תלוי שלט דמיוני: בבית זה שורה נעימות ושמחה, שכן עם הכניסה לבית מורגשת אווירת החינוך המועברת דרך נעימות והנאה.
חינוך בחיוך הוא מוטו שכל הורה שואף להגיע אליו, הדרך לא קלה אך אפשרית בהחלט, וגם הרבה יותר נעימה.

האווירה המשפחתית היא האקלים שהילד נושם במשפחה שלו. אחד הדברים המשפיעים על המושגים של הילד, הוא האווירה המשפחתית שבתוכה הוא חי. את האווירה המשפחתית ההורים קובעים בהתנהגותם, בדעותיהם, בהשקפותיהם, במינהגיהם ובסגנון חייהם.
לגבי הילד הקטן הבית הוא מעין "מיני עולם". הוא עדיין אינו מכיר עולם אחר ומה שמתרחש בתוך הבית הוא בעיניו "החיים", והאנשים שאיתם הוא חי הם בעיניו "בני האדם", היות והוא עדיין לא הספיק להיות במחיצת אנשים אחרים. דרך סגנון חיי ההורים הילד לומד איך מתנהגים לעני הדופק בדלת, לעוזרת המנקה את הבית, איך מתנהגים במצב של התקהלות, ומתמודדים במצבי שימחה או אבל. עיני הילד בולשות ורואות, אוזניו כרויות ושומעות וזה למעשה החינוך האמיתי המשמש לילד כדגם והדרכה ללא מילים. אחריות גדולה מוטלת על ההורים שכן דרך התנהגותם הילד מקבל מושגים ומסיק מסקנות, שברוב המקרים נשארות עמו לאורך כל חייו ותורמות לו לעיצוב דעותיו ואישיותו.

אם כך, רואים אנו את החשיבות המיוחדת שיש עלינו כהורים להשרות בבית אווירה טובה, אווירה של שלום ושיתוף פעולה, ולא של מלחמה או של "איש הישר בעיניו יעשה". שמחה והנאה ולא של דיכאון ועצבות. חמימות וקרבה, ולא של קרירות וריחוק. אהבה וקבלה, ולא של דחייה ועוינות. אומץ ואופטימיות ולא של הססנות ופסימיות. פינוק ותלות, או עצמאות ואמון בזולת. כל אלה הם בבחינת "תמונת העולם" לגבי הילד הקטן.

כולנו עסוקים כל הזמן בדאגה שלא יחסר דבר לילדים שלנו. אנחנו חושבים על אוכל, בריאות, שיעורים, בגדים, דמי כיס, משחקים, ספרים וצעצועים, טיולים ובילויים. עלינו להבין שהאווירה המשפחתית היא החשובה ביותר מכל הדברים שמנינו שכן ילד שמקבל אוכל פשוט, או פחות צעצועים והאווירה שהוא חי בה מעודדת ואופטמית, יהיה בעל סיכוי גדול יותר להיות מאושר, מאשר אילו היה אוכל מעדנים, עטוף בטיפוח בריאות מופרז וגדל באווירה עכורה ומייאשת.

מתוך האווירה המשפחתית לומד הילד גם מה הוא צריך להיות בחיים כדי להיות "שווה משהו". למשל, ילד הגדל באווירה שההורים הם טיפוסי שואפי השלמות, הילד לומד מהם שרק אם הוא עצמו יהיה כליל השלמות, יש לו סיכוי. ילד כזה עלול לפתח חרדות לגבי ההישגים שלו, הוא יחיה תמיד בהרגשה שלא הצליח מספיק, ושצריך להשיג יותר. כל חייו הם פחד מתמיד  מפני כשלון. הוא מאמין, שרק הצלחה מוחלטת תהפוך אותו לבעל ערך, ובהשפעת הלחץ לשלמות מצד ההורים הוא יעדיף לוותר מראש על כל מאבק.
הורים המגדלים את ילדיהם באווירה תחרותית, כאשר קיים באווירה לחץ להצלחה ולעליונות, מנסה כל אחד במשפחה לעלות על השני. תחרותיות מתבטאת גם בדרכים חיוניות וגם בדרכים שליליות. ילד שגדל באווירה תחרותית, כאשר אינו מצליח להשיג את השני בלהיות "הכי טוב", עלול למצוא סיפוק גם בלהיות "הכי רע". אנחנו חיים כיום בחברה תחרותית, ואין להכחיש שאנשים תחרותיים מגיעים לעיתים להישגים, אבל אלה שמגיעים להישגים מתוך מניעים תחרותיים שליליים הם מלאי חרדות, יש להם נטייה לדאגנות יתרה והם נמצאים בסכנה מתמדת שבמידה והם אינם בצמרת, הם רואים את עצמם בתחתית הסולם. אווירה תחרותית ושיטות תחרותיות אינן מעודדות ילד מיואש, אלא מגבירות את הספקות ואת חוסר האמונה שלו בעצמו. המקור לאווירה תחרותית בין ילדים בדרך כלל היא אווירה תחרותית בין ההורים.

במשפחות רבות, לצערנו הרב, קיימת אוירה של זלזול וחוסר כבר הדדי, שבאה לידי ביטוי ביחס שההורים לבין עצמם ובין ההורים לבין הילדים. אחד הביטויים של אווירה כזו היא ביקורתיות. כולם מבקרים את כולם, וכל אחד מתאמץ להעלות את עצמו על ידי כך שהוא מבקר את השני. באווירה כזאת קורה שילד אחד  נהפך לשעיר לעזאזל בכל המשפחה, והתמונה הכללית היא של התרכזות בשלילי שיש בזולת ולא בחיובי שבו. ילדים שהן קרבן של זלזול, הם אלה שמתייאשים ונוטשים את הכיוון החיובי, הבונה בחיים. אם הילד הנפגע הוא טיפוס פעיל הוא עלול ליהפך למרדן, או אפילו לאלים. ברור שבמשפחה כזו אין רצון טוב ואין שיתוף פועלה. הנאה מהחיים ויחס אנוש תקינים באווירה כזו, הם דבר בלתי אפשרי.

הדוגמאות הן רבות וההשלכות לכל דוגמא שלילית, רבות עוד יותר, אך כאשר האווירה המשפחתית היא של עידוד ושיתוף פעולה בין ההורים לבין עצמם, יש סיכוי שהילדים יאמצו לעצמם את רוב הערכים של הוריהם. באווירה של כבוד הדדי, הילד ילמד בראש ובראשונה לכבד את הזולת. אם נשקיע בהשריית אווירה משפחתית טובה ונעימה, כך יגדלו הילדים באווירה שתאפשר להם לסמוך על עצמם, להיות נבונים, להירתם למאמץ שההורים דורשים, ולהיות אופטימיים לגבי עצמם ויקרינו חמימות לחבריהם ולסביבה שהם חיים בה.

 


וירזבינסקי ורדה – מנחת הורים ומשפחה, יועצת ארגונית, מומחית ללמידת והדרכת מבוגרים. טלפון- 02-5666034.

Kelimמתוך כתב העת "כלים שלובים" לענייני חינוך, נישואין ומשפחה
היוצא לאור על ידי איגוד י.נ.ר – יועצי נישואין ומשפחה רבניים בישראל.
לפניות לאיגוד י.נ.ר: 02-6321600.

Leave Comments